اچلاور، رابرت (1373). دیدگاههایی درباره دگرگونی اجتماعی، چاپ اول، ترجمه سیدکاووس سیدامامی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
اکبری، نظام (1379). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری ایرانیان مقیم امارات متحده عربی، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز.
ایمان، محمدتقی و گلمراد مرادی (1388). بررسی رابطه بین راهبردهای فرهنگپذیری و سلامت روانی در میان مهاجران: ( نمونه موردی مطالعه شهر کرمانشاه)، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، دوره 20، شماره 1، صص 147-170.
جمشیدیها، غلامرضا و موسی عنبری (1383). تعلقات اجتماعی و اثرات آن بر بازگشت مهاجرین افغانی، نشریه نامه علوم اجتماعی، دوره 11، شماره 3 (پیاپی 23)، صص 68-43.
حقیقتیان، منصور، احمد غضنفری و سید عبدالرسول تقوی (1387). بررسی عوامل موثر بر سازگاری فرهنگی مهاجران به شهر قائمیه، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 27، شماره 1 (پیاپی 54)، صص 79-63.
ربانی، رسول و احمد پالیزان (1383). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در سازگاری مهاجران شهر فیروزآباد، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال 4، شماره 14، صص 65-41.
سنقری، ناهید، حسین فکرآزاد و معصومه معارفوند (1393). موانع ادغام اجتماعی نوجوانان افغانستانی در جامعه ایرانی (مطالعه موردی شهر تهران)، دوفصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، شماره 3، دوره 5، صص 124-101.
صادقی، رسول (1388). ویژگیهای مهاجران خارجی در ایران در سرشماری 1385 ، گزیده مطالب آماری، سال 20، شماره 1، صص 73-41.
صادقی، رسول (1389). سازگاری اجتماعی–جمعیتی مهاجران نسل دوم افغانها در ایران، پایاننامه دکتری جمعیتشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
صادقی، رسول (1390). سازگاری اجتماعی-جمعیتی نسل دوم افغانها در ایران، نشریه کتاب ماه علوم اجتماعی، ویژه جمعیتشناسی، سال 15، شماره 42 و 43، صص 103-101.
عباسیشوازی، محمدجلال، رسول صادقی و عبدالله محمدی (1395). ماندن یا مهاجرت دوباره مهاجران بازگشته افغانستانی از ایران به کشورشان و عوامل تعیینکننده آن، نامه انجمن جمعیتشناسی ایران، شماره 21، صص 41-10.
فیندلی، سلی (1372). برنامهریزی مهاجرتهای داخلی، ترجمه عبدالعلی لهساییزاده، شیراز: نشر نوید.
محمودیان، حسین (1386). تغییر در ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی و انطباق با جامعه مقصد، نامه انجمن جمعیتشناسی ایران، دوره 2، شماره 4، صص 69-42.
میرزائی، حسین (1396). راهبردهای فرهنگپذیری و بهداشت روانی مهاجرین افغانستانی در شهرک قائم قم (مطالعهای انسانشناختی)، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، مقاله 6 ، دوره 2، شماره 7، صص 189-245.
میرزائی، حسین (1397). بررسی انطباق تحصیلی مهاجران افغانستانی در ایران، فصلنامه پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، دوره 3، شماره 11، صص 84-43.
نصر اصفهانی، آرش و سید حسن حسینی (1395). بررسی تأثیر سیاست های تحصیل اتباع افغانستانی در ایران (مورد مطالعه: شهر تهران)، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال 5، شماره 20، صص 83-55.
Abbasi‐Shavazi, M. J., & Sadeghi, R. (2015). Socio‐cultural adaptation of second generation Afghans in Iran. International Migration, 53(6): 89-110.
Abbasi‐Shavazi, M. J., & Sadeghi, R. (2015). Socio‐cultural adaptation of second‐generation Afghans in Iran. International Migration, 53(6): 89-110.
Abbasi-Shavazi, M. J., & Sadeghi, R. (2016). Integration of Afghans in Iran: Patterns, levels and policy implications. Migration Policy and Practice, VI, 3: 22-29.
Abedin, A. (2018). Afghan women in Sweden: A qualitative study of their socio-Cultural Integration and Sense of Belonging (Master’s thesis).
Baek Choi, J., & Thomas, M. (2009). Predictive factors of acculturation attitudes and social support among Asian immigrants in the USA. International Journal of Social Welfare, Vol.18, No.1: 76-84.
Barona, A., & Miller, J. (1994). Short acculturation scale for Hispanic youth (SASH-Y): APreli minary report. Hispanic Journal of Behavioral Sciences,Vol .16: 155–162.
Baumeister, R. F., & Muraven, M. (1996). Identity as adaptation to social, cultural, and historical context. Journal of adolescence, 19(5): 405-416.
Berry, J. W. (1992). Acculturation and adaptation in a new society. International migration, 30: 69-69.
Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied psychology. Vol.46, No.1: 5-34.
Berry, J. W., Phinney, J. S., Sam, D. L., & Vedder, P. (2006). Immigrant youth: Acculturation, identity, and adaptation. Applied psychology. Vol. 55, No.3: 303-332.
Berry, J. W., & Sabatier, C. (2010). Acculturation, discrimination, and adaptation among second generation immigrant youth in Montreal and Paris. International journal of intercultural relations, 34(3): 191-207.
Bourhis, R. Y., Moise, L. C., Perreault, S., & Senecal, S. (1997). Towards an interactive acculturation model: A social psychological approach. International journal of psychology. Vol. 32, No.6: 369-386.
UNHCR .(2019). Global trends: refugees, asylum-seekers, returnees, internally displaced and stateless persons, , Geneva, online:http://www.unhcr.org, 19 Jun 2019.
Goldlust, J., & Richmond, A. H. (1974). A multivariate model of immigrant adaptation. International Migration Review, 8(2): 193-225.
Horenczyk, G. (2010). Language and identity in the school adjustment of immigrant students in Israel. In Migration, Identität, Sprache und Bildungserfolg: 44-58.
Lo, S. H. (2011). Adventure education and the acculturation of Chinese Canadians in Vancouver (Doctoral dissertation, Lincoln University, Canada).
Mahdi, A. A. (1997). Determinants of adaptation for second generation Iranians. CIRA Bulletin, Origins. New York: Oxford University Press.Vol.13, No.1: 4-37.
McCarthy, K. (1998). Adaptation of immigrant children to the United States: A review of the literature. Center for Research on Child Wellbeing: Working Paper: 98-03.
Padilla, A. M., & Perez, W. (2003). Acculturation, social identity, and social cognition: A new perspective. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, Vol.25,No.1: 35-55.
Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. (2005). Orientations to happiness and lifesatisfaction: The full life versus the empty life. Journal of happiness studies, 6(1): 25-41.
Rudmin, F. W. (2003). Critical history of the acculturation psychology of assimilation, separation, integration, and marginalization. Review of general psychology, Vol. 7, No. 1: 3–37.
Rumbaut, R. G. (1991). The agony of exile: A study of the migration and adaptation of Indochinese refugee adults and children. Johns Hopkins University Press.
Sabatier, C., & Berry, J. W. (2008). The role of family acculturation, parental style, and perceived discrimination in the adaptation of second-generation immigrant youth in France and Canada. European journal of developmental psychology, 5(2): 159-185.
Sapountzis, A. (2013). Dominant group members talk about the acculturation of immigrants in Greece :Who is in charge of the acculturation Process?. Hellenic Journal of Psychology, Vol. 10: 24-46.
Songhori, N., Maarefvand, M., Fekr-Azad, H., & Khubchandani, J. (2018). Facilitators and barriers of afghan refugee adolescents’ integration in Iran: A grounded theory study. Global Social Welfare, 5(4): 243-252.
Tropp, L. R., Erkut, S., Coll, C. G., Alarcon, O., & Vazquez-Garcia, H. A. (1999). Psychosocial acculturation: Development of a new measure for Puerto Ricans on the U.S. mainland. Educational and Psychological Measurement, Vol:59: 351–367.
Van Geel, M., & Vedder, P. (2010). The adaptation of non‐western and Muslim immigrant adolescents in the Netherlands: An immigrant paradox?. Scandinavian Journal of Psychology, 51(5): 398-402.
Vieriu, A. M. (2014). Adjustment of Romanian immigrant students in a new educational context. Revista romaneasca pentru educatie multidimensionala-Journal for Multidimensional Education, Vol. 6, No.1: 69-81
Ward, C., & Kennedy, A. (1993). Psychological and socio-cultural adjustment during cross-cultural transitions: A comparison of secondary students overseas and at home. International Journal of Psychology,Vol. 28,No.2: 129-147.
Ward, C., & Rana-Deuba, A. (1999). Acculturation and adaptation revisited. Journal of cross-cultural psychology, 30(4): 422-442.
Weirsbicki, S. (2004). Beyond the Immigrant Enclave: Network Change and assimilation. LFB Scholarly Publishing.
Zarkesh, N., Baranovich, D. L., & Shoup, R. C. (2017). Social adaptation of Afghan refugees in Malaysia. Advanced Science Letters, 23(3): 2109-2111.
Zea, M. C., Reisen, C. A., Poppen, P. J., Echeverry, J. J., & Bianchi, F. T. (2004). Disclosure of HIV-positive status to Latino gay men’s social networks. American Journal of Community Psychology, Vol.3: 107–116.