نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول).
2 کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران.
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعۀ خوانش مخاطبان مهاجر افغانستانی ساکن ایران از برنامههای تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دربارۀ افغانستان و مهاجران افغانستانی است. برایاینمنظور از رویکرد تحلیل دریافت بهره گرفته شده است. روش پژوهش، کیفی است و دادههای تحقیق ضمن مصاحبه عمیق با 18 نفر از مهاجران افغانستانی گردآوری شده است. بر اساس تحلیل مصاحبهها، مهاجران از نحوۀ بازنمایی تلویزیون ایران از آنها تا دهۀ 1390 رضایت نداشتهاند. در خوانش مقاومتی مصاحبهشوندگان از برنامههای مذکور، افغانستان و مهاجران افغانستانی همچنان در اغلب برنامههای تلویزیونی، بهویژه در اخبار و سریالها بازنمایی منفی میشوند که از نظر آنها بسیار ناخوشایند است. همچنین بر اساس خوانش مذاکرهای مصاحبهشوندگان، مهاجران افغانستانی در تلویزیون ایران تا پیش از دهۀ 1390، کژنمایی یا کمنمایی شده است، اما در دهۀ اخیر، بهدلیل تمرکز تلویزیون ایران در دهۀ 1390 بر گردان فاطمیون متشکل از مهاجران افغانستانی و نیز افزایش مهاجرت قشر تحصیلکردۀ افغانستانی به اروپا، در کنار افزایش تنوع و تعداد رسانهها بهویژه رسانههای اجتماعی، بازنمایی منفی صورتگرفته از آنها در تلویزیون ایران روند معکوسی یافته و تصویر افغانستانیها بهبود یافته است. همچنین، یافتهها از عدمرضایت نسبی مهاجران افغانستانی از برخی برنامههای تلویزیون ایران در مورد افغانستان و مهاجران افغانستانی، بهویژه اخبار و سریالهای تلویزیونی حکایت دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Reading of Iran Residing Afghan Immigrants of Their Representation on Iranian Television
نویسندگان [English]
- Abdollah Bicharanlou 1
- Azadeh Taheri 2
1 Assistant Professor of Social Communication, Department of Communication, University of Tehran (Corresponding Author). E-mail: bikaranlou@ut.ac.ir
2 M. A of Social Communication, the University of Tehran. E-mail: aza.taheri@gmail.com
چکیده [English]
This research aims to study the reading of Afghan immigrants residing in Iran of their representation on the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) programs. To study the issue, the reception analysis approach has been reviewed. The research method is qualitative and research data has been gathered through in depth interviews with 18 Afghan immigrants. Based on the analysis of the interviews, the Afghan immigrants are dissatisfied with the way of representing them in Iranian television channels up to the recent decade. Based on oppositional reading of interviewees on IRIB programs, Afghan immigrants are depicted negatively in TV news and series and they are dissatisfied with this depiction. Based on negotiation reading, the interviewees believe that their representation in Iranian television was very little and marginal or they have been misrepresented before the 2010s but the focus of Iranian television on Afghan immigrants has increased. They see the representation of Afghans has differed during recent decade because of Iranian T.V attention to the Afghan battle men who battled in Syria, and due to the increase of educated Afghans migration to Europe, besides the increasing diversity of media, especially the social media. However, the results signify the relative dissatisfaction of Afghan immigrants living in Iran with their representation in some programs of the Iranian television channel, especially T.V news and series.
کلیدواژهها [English]
- Audience Reception
- Afghan Immigrants
- Representation
- Television Audiences
- Iranian Television