نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران.
2 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران (نویسنده مسئول).
3 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده
در سالهای اخیر تمایل به مهاجرت در بین ایرانیان بهشدت گسترش یافته است. ازاینرو، در این مطالعه، با بهرهگیری از رویکرد موتیوونیا (بهزیستی انگیزشی) بهعنوان چارچوب نظری جدیدی درحوزۀ بهزیستی، به بررسی تأثیر بهزیستی و بهخواستی بر تمایل زبانآموزان به مهاجرت از ایران پرداخته شده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 193 فراگیر زبان انگلیسی اعم از دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامشهر و دانشآموزان شش دبیرستان واقع در شهرستان بهارستان که علاوه بر کلاسهای زبان مدرسه در مؤسسات زبان نیز مشغول یادگیری زبان انگلیسی بودند، جهت ورود به مطالعه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامۀ محققساخته و در بازۀ زمانی مهر تا پایان آذر ماه سال 1398 جمعآوری گردید. با تحلیل مدل رگرسیونی چندگانه خطی، یافتههای تحقیق نشان داد بهزیستی عملیاتی فراگیران در بستر آموزش زبان، میل فراگیران به ارتقاء بهزیستی آتی (بهعنوان شاخص بهخواستی) و دو بُعد بهزیستی کلان (شامل روابط اجتماعی و بهزیستی روانشناختی) تأثیر معناداری بر تمایل آنها به مهاجرت دارند. بنابراین، برای جلوگیری از مهاجرت سرمایههای انسانی، دولتمردان میتوانند با سیاستگذاریهای مبتنی بر واقعیت، نگاه ایرانیان برای ارتقاء بهزیستی را به درون مرزها معطوف نمایند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Migration and Motivonia: The Role of Wellbeing and Well-Willing on English as a Foreign Language Learners’ Desire to Migration
نویسندگان [English]
- Babak Huseynpur 1
- Hossein Sadeghoghli 2
- Afsar Rouhi 3
1 Ph.D. Candidate, Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran. E-mail: babak.elsan@gmail.com
2 Assistant Professor, Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran (Corresponding Author). E-mail: hsadeg2000@yahoo.com
3 Associate Professor, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. E-mail: afsarrouhi@uma.ac.ir
چکیده [English]
In recent years, the tendency to emigrate among Iranians has greatly expanded. Therefore, in this study, employing the framework of Motivonia (motivational wellbeing) as a new theoretical perspective in the field of wellbeing, the effect of wellbeing and well-willing among English language learners on their desire to emigrate has been investigated. Through convenient sampling, 193 English language learners entered the study. The learners were either English students of the Islamic Azad University of Islamshahr or pupils of six secondary schools of Baharestan County who were attending English courses in private language institutes along with their school English courses. The data were collected via a self-developed questionnaire in the period from October to the end of December 2019. The results of multiple linear regression indicated that the learners’ L2-domain engaging wellbeing, desire to improve their future wellbeing (as an indicator of well-willing), and two dimensions of general wellbeing (i.e. social relationships and psychological wellbeing) had significant effects on their desire to emigrate. Thus, in order to prevent the emigration of human capital, the government can turn the Iranian view of promoting wellbeing within the borders through fact-based policies.
کلیدواژهها [English]
- migration
- motivonia
- wellbeing
- well-willing
- English language learning
- positive psychology